Morotskaka Recept

Så då har jag tagit ut min Morotskaka från ugnen och ska låta kallna nu innan krämen ska läggas på. Ska ta med min morotskaka till Tanja ikväll :). Här får ni recept på morotskakan jag gör ;)
 
Vad som behövs
 
100 g rumsvarmt Smör
2 1/2 strösocker
2 st morötter
3 st ägg
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 tsk kanel
 
Kräm
25 g Smör
250 g Kesella kvarg Arla
1 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
 
Gör så här:
Sätt ugnen på 175°.
Börja med att smälta smöret till krämen och låt det svalna.
Rör ner kvarg, florsocker och vaniljsocker.
Ställ krämen i kylen.
Rör smör och socker poröst.
Rör i äggen, ett i taget.
Skala och riv morötterna fint. 
Rör ner dem i smeten.
Blanda mjöl, bakpulver och kanel.
Rör ner det i smeten.
Häll smeten i en smord och bröad form, ca 24 cm i diameter.
Grädda i nedre delen av ugnen ca 40 min.
Stjäl upp kakan och låt den kallna.
Bred krämen över kakan.
Låt den stelna i kylen
 
Kakan ute ur ugnen
 
Färdig
 
Anledningen varför jag använder kesella kvarg istället för Philadelphiaost, är för att kvarg på något sätt känns "nyttigare" eftersom det innehåller mer proteiner. Smaken blir lite mer syrlig men fortfarande mycket godare.

Kommentarer

Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0