Tankens kraft

Hejsan är hemma nu, kom hem tidigare än jag trodde hihi. Jag skulle träffa mina kompisar idag, vi skulle hålla på med ett arbete men eftersom en av dem blev sjuk så blev det ej av. Så nu är jag hemma och känner bara (gud vad skönt). Idag så hade jag seminarium med min grupp där vi skulle diskutera kring boken Tankens kraft som är skriven av Oestrich, Irene Henriette, Det var "M" som höll i seminarium och hade med sig väldigt många intressanta frågor. Det var en väldigt bra diskussion inom gruppen kan tänka mig eftersom frågorna var väldigt bra och många av dem är ett väldigt aktuellt ämne.  Några av frågorna som vi diskuterade om var:


• Aaron Becker förklarade en teori om hur depression inte bör ses som en sjukdom och därefter ej bör behandlas med medicin, utan med kognitiv terapi. Hur vill du se på tillståndet depression, som en sjukdom eller som en störning i tankesättet? Motivera ditt svar.


• Vad tror du är det viktigaste att tänka på när du möter klienter med olika ångestsyndrom?


• Dela med dig av din åsikt kring psykofarmaka och kognitiv behandlingsteori. Vilken behandling förespråkar du? Resonera kring fördelar/nackdelar kring de båda tillvägagångssätten i socialt arbete. Tänk både på klientens och socialarbetarens situation.


• I boken behandlas idén om att använda kognitiv teori i arbetet med suicidala klienter, men på andra håll kan man läsa om fall där det inte finns någon räddning för en klient som har bestämt sig för att ta sitt liv. Vad anser du, hjälper kognitiv terapi i sådana fall?


Det var en liten övning som "M" hade och testade på oss ås jag tänkte testa på er.

Vad är den första tanken och känslan som kommer upp hos er när vi läser dem här orden (varje ord för sig)

• Krig

• Lust

• Pengar

• Mamma


Kommentarer

Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0