Varför tvingar du mig att göra så här?



En liten film sketch såg jag idag i skolan som handlade om kvinnomisshandel. Det gjorde så ont när man såg mannen misshandla kvinnan, gav henne så hårda slag att man nästan inte kunde se hennes ansikte bakom all blod. Hon låg på golvet medan han satt på en stol och tittade på henne och sa: Du vet att jag inte vill göra detta, varför tvingar du mig till detta, det är det fel allt är dit fel HÖR du mig dit fel.


När man såg detta kan man nästan inte först att det finns män som behandlar sina fruar på detta sätt. Och jag tror eftersom man inte förstår så brukar man ofta anklaga kvinnan och säga att hon får skylla sig själv, vilket jag tycker är helt fel, det är ALDRIG kvinnans fel. Vadå ska hon få stryk bara för att hon glömde göra kaffe på morgonen. Okej vist nu tänker ni, men hon borde ha lämnat honom, visst det är sant om det hade hänt under första året man har varit tillsammans så hade man säker gjort det. Men män är smarta, dem använder sig av små metoder, man kan säga att dem manipulerar kvinnan.

Så här lätt kan det utvecklas:

1. Kan börja med att han ringer mer och mer på jobbet/skolan och använda sig av meningen: men jag saknar din röst att jag inte kan vänta mer från att inte höra din vackra röst. Och när man är ny förälskad så blir bara glad att höra det. Detta kan vara mannens sätt att kolla upp kvinnan.

2. Börjar vissa små svartsjuka, vilket tjejen kan känna: naww han är lite avundsjuk men det är bara för att han älskar mig.

3. Får henne att minska med att träffa sina vänner genom att använda sig av: men måsta du ut med tjejerna idag jag vill så gärna vara med dig, ha en mysig kväll det var så länge sen vi hade en skön kväll tillsammans. Och då blir det att kvinnan stannar eftersom hon tycker att han är gullig. Detta gäller även kvinnans hobby, leder till sist att hon slutar med sin fritid och vännerna slutar höra av sig när hon tackar nej hela tiden. Han börjar komma fram med olika synpunkter om hennes vänner: men hon ska du väl inte gå ut med, det pratas väldigt mycket om henne, hon har legat med så många killar, hon är lite av en hora.

4. Börjar klaga att du pratar allt för mycket med familjen: men du pratade med din mamma igår, det är nästan som om du inte har tid för mig, älskar du inte mig, känner du inte att du kan prata med mig. Detta ger kvinnan skuld känslor och får allt mindra kontakt med sin familj.

5. Sen hoppar han på vad du har på dig: varför ska du ha på dig den tröjan, allt syns ju, vill du att folk ska parat om dig, den är väldigt slampig, eller du kanske har hittat någon annan och vill klä upp dig för honom. Då börjar klädstilen sakta ändra sig och utan att tänka på det så tar hon på sig 3 stolikar större.

Allt detta har get mannen mer och mer makt utan att han riktigt har tänkt på det. Vilket kan leda efter att ha haft stor makt över kvinnan i 30 år kan det leda till våld då hon en dag säger emot och är envis, detta kan göra mannen chockad av hennes beteende och kan utan att tänka på det ge henne en örfil. Hon springer upp till toaletten, han kommer knackande på dörren och säger: jag menade det inte älskling, förlåt.


Tänkt dig själv att bli manipulerad i flera år av den underbara mannen du älskar, att man förlorar i stort sätt sig själv, man slutar förstå att allt han gör är att styra dig. Plus att ha hoppet att det kommer bli bättra, tro på honom när han säger det är dit fel att han gör så här, att höra detta i många år kan fastna i huvudet.  Föreställ dig att du ska berätta för en blind person hur ditt rum ser ut, han/hon hör men ser inte, så är det med kvinnor som har blivit manipulerad länge, man kan säga till henne hur många gånger som helst, inget hjälper för än hon upptäcker och förstår det själv.  Så det är väldigt viktigt att sätta ner foten tidigt innan det är försent, innan maktmissbruket slår till hos mannen.



Kommentarer

Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback